Wednesday, July 27, 2011

Menilai orang biar berpada-pada!!


Holla..holla... bila matluthfi90 dah ulas serba sedikit tentang judgemental, well i do agree yang ada segelintir masyarakat kita ada yang suka menilai orang lain tetapi lebih ke arah negatif berbanding positif.. sampai kadang-kadang terkena batang hidung sendiri pun dia x sedar.. so, daripada sibuk menilai orang.. lebih baik nilai diri sendiri dulu sebelum menilai orang lain..

Tapi, bukanlah menilai seseorang itu salah..cuma, biarlah berpada-pada.. or mungkin perbanyakkanlah ke arah yang lebih positif..

Bahasa inggeris- well.. i have a friend yang memang selalu speaking.. i've no problem with that at all.. tapi, ada jugak mulut-mulut yang berkata-kata kononnya dia speaking terabur la.. grammar x btol la.. hey, it's not a crime okay.. untuk mulut-mulut yang berkata-kata itu, ternyata mereka x kemana... masih di tampuk yang sama.. sedangkan my friend yang dinilai-nilai itu akhirnya melanjutkan pelajaran ke luar negara.. x salah kan kalo orang yang sibuk berkata-kata itu pun cuba speaking.. memang bahasa melayu kita lingua franca & x sepatutnya dijadikan bahasa picisan .. tetapi tidaklah salah kalo speaking sekali-sekala..

Untuk speaking dengan orang lain bukan sesuatu yang mudah.. dengan vocabulary yang lemah.. mungkin lebih ramai yang lebih selesa dengan bahasa ibunda atau loghat masing-masing.. tapi, x salah untuk mulakan dengan sesama kawan sendiri... build your confidence dulu.. then, praktis-praktis lah bila ada kesempatan.. there will be time bila kawan-kawan betulkan pronunciation... nana sendiri pun kalo orang tegur rasa macam malu kejap & later, kita betulkanlah... as easy as A B C ... dulu time kecik-kecik kalo speaking dengan ayah & tetiba xtau perkataan tue dalam BI tetiba terus jer tanya "eh, ayah _ _ _ _ _ dalam BI aper?".. dulu time sekolah, excited sangat cari vocab yang x tahu & ada sorang kawan ni memang teror BI.. & we called her 'kamus bergerak'.. klo tanya maksud perkataan BI, mostly memang dia boleh jawablah..

So, kalo ader orang yang tetiba speaking dengan korang... cer jawab ... cer jawab... (^_^) .. eh, try to answer, ok!

Aurat- berdasarkan pemerhatian, bila merujuk bab aurat.. banyak yang terkurang.. tapi, bukan nak sentuh isu ni.. tapi nak fokus kepada orang yang komen.. orang yang komen psal isu aurat ni ada macam-macam jenis orang.. ada yang boleh tegur cara baik.. tapi ada juga yang tegur cara kasar.. sebaik-baik teguran macam memberi nasihat.. sekasar-kasar teguran, sampai ada yang memaki hamun... sebagai pihak ketiga yang sekadar memerhati, apa pandangan kita kepada orang yang memaki hamun? bolehlah dikatakan "Matlamat x menghalalkan cara.."???..

Dalam satu situasi bila A x menutup aurat, B kononnya mengutuk si A yang x menutup aurat.. membuat mimik muka x menyenangkan bila menyebut tentang si A. Sedangkan si B yang menutup aurat juga tidak menutup aurat dengan sempurna & ada pasang surutnya.. So, daripada si B sibuk-sibuk hal si A, alangkah eloknya si B nilai diri sendiri dahulu.. [x pasal2 mengiakan kata-kata matluthfi90, yang bertudung x semestinya baik.. yang x bertudung x semestinya jahat.. tetap, x tutup aurat itu berdosa!!!...]
p/s: mengumpat pun berdosa jugak!! tapi dah moden-moden ni... orang selalu cakap gosip.. dah x panggil ngumpat... ada beza ker? sama jer.... cer tengok tv.. bukan mengumpat ker tue? cuma medium jer x sama.. kan?

Nana sendiri pun kalo nak bincang bab aurat memang kantoilah... suka bertudung & x pernah anggap bertudung sekadar untuk berfesyen.. tapi nak menutup aurat dengan sempurna tue kantoi... bila ada insan-insan yang tegur dengan cara baik.. rasa malu tapi macam dihargai pun ada.. appreciate jugak cara mereka jalankan tanggungjwab mereka.. [hah.. saper nak cari calon suami soleh.. meh nak rekomen meh.. haiyokz~]

Gemok & kurus- haih...ni satu hal... kalo badan orang tue berubah bentuk sket... ringan jer mulut tue nak komen-komen.... ambil berat sungguh... setakat ambil berat.. fine.. fine sangatlah.. tapi, ada plak mulut xda insuran sesuka suki dia ja mengata orang... "Gemok makan banyak"lah.. "kurus ada cacing"lah.. eh, x sensitip sungguh.... sentap btol!!

Hantaran murah atau mahal- ahaa.... bab hantaran ni.. mahal kata nak jual anak.. kalo murah, dia kata plak anak tue ada apa-apa... tetibalah plak kawen-kawen x kekal lama pun dia boleh ungkit balik bab hantaran tue.. adoi.. kawen susah.. x kawen pun susah...

Kesimpulannya, kalo dikisah dengan orang-orang yang menilai x berpada-pada nie.... susahlah nak teruskan hidup... mulalah nilai diri sendiri.. sememangnya banyak lagi yang boleh dipertingkatkan lagi...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...