Monday, August 29, 2011

SEMBANG I Kaitan psikiatri & kuih raya??

*almond london la namanya..

Selamat pagi dan selamat berpuasa.. i'allah hari nie orang-orang yang bertanggungjawab akan teropong anak bulan... excited tak?? seronok err rasa an?? Bersyukur lebih sket kalo taun ni korang berpeluang raya dengan keluarga dekat rumah yer... Hidup ni macam-macam boleh jadi.. Pagi semalam dapat tahu mak membe masuk hospital.. darah tinggi dan masalah kaki punya pasal..so, admit ward untuk monitor keadaan dia..

Setakat MG tahu kalo musim raya-raya ni, lepas tue memang sesak lah hospital.. darah tinggi naiklah.. kencing manis lah.. nie kes top ah kalo lepas raya.. majoriti memang orang tua... tapi yang melawat nyer terdiri dari semua peringkat umur lah..

Eh, back to the topik yer.. maap!!

So, kuih raya korang maner datang?? buat sendiri?? order kat orang?? tunjuk-tunjuk di kedai?? atau pergi bertandang jer tempat berkuih raya?? Haaa, tahukah korang kaedah pemulihan pesakit psikiatri salah satunya adalah dengan buat kuih raya?? Buat kuih raya ni masuk dalam kategori bakery lah sebab diorang pun ada buat cuci-cuci kereta sebagai cara pemulihan gak..

Kebaikan untuk pesakit psikiatri bila didedahkan dengan aktiviti buat kuih raya ni ialah kemahiran dan keyakinan untuk hidup berdikari almaklumlah dengan latar belakang sebagai pesakit psikiatri mungkin menyukarkan mereka untuk mendapatkan pekerjaan..

Walaubagaimanapun, bukan semua pesakit berpeluang untuk buat kuih raya ni (bakery) .. ciri-ciri pesakit yang dibenarkan adalah mereka yang berkeadaan stabil, tiada kecacatan fizikal & berminat dalam masakan. Selain itu, aktiviti mereka akan dipantau.. so, korang tak perlu risau untuk makan kuih raya yang diorang buat..

MG sendiri pernah beli kuih raya dari dapur unit psikiatri di HUSM.. MG beli almond london satu balang... walaupun bukan peminat almond london tapi secara jujur, yang diorang buat pun sedap jugak... time tue tak dapat beli banyak sebab kebanyakannya dah ditempah staf-staf di situ.. kumpulan MG yang praktikal di ward tersebut bernasib baik setelah membodek-bodek staf dapur.. hihi..

p/s: selain itu diorang turut hasilkan kraf tangan... wah, MG kagumlah dengan hasil tangan diorang tue.. (^_^) ..

kalo korang, berani makan tak kuih raya diorang??

4 comments:

mohdhazlan Dreadlock said...

slm lebaran")

Arryana Nasution said...

(^_^) slam lebaran~

Un Phat Lee said...

suke makan org lain punyer sbb gua punyer compem tak sedap.hak2

fatin adawiah said...

nana..ni blog aten yg bru okeyh!! yg lame da xde..tq^^

http://kisahdongengfatinadawiah.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...